Chrono24 vreemde twist bij berichten over horloge

Alles is relatief natuurlijk, jij zoekt één van de goedkoopste aanbieders op om dan vervolgens veel twijfel door te laten komen. Weet dat je niet de enige bent die ziet dat hij relatief goedkoop is, dus vandaar dat de verkoper nonchalant kan doen (als hij al een deal met een ander heeft).
Dingen willen vragen aan een verkoper moet altijd kunnen. Weet wel dat de grijze dealer over het algemeen zaken doet met mensen die zich meer inlezen, omdat je anders niet eens van zijn bestaan afweet.
Om het geheel iets minder wispelturig te laten overkomen kan je beter eerst bedenken wat je wil vragen. Daarna zet je deze vragen in een nette mail ipv een langdradige mailwisseling. Wat nog sneller is, en ik zelf fijner vind indien mogelijk , is even bellen.

2 likes

Klopt dat had zeker beter gekund. Maar ging ook een beetje zo van ik vroeg in 1 mail aantal vragen en kreeg er 1 beantwoord ja dan herhaal ik die andere . Ligt dan ook voor de hand dat ie die vragen weer kan verwachten. Maar goed ik vond wel grappig dat eerst zei hij mag niet meer kopen en dan eind van de dag toch alle foto’s persoonlijk doorstuurde. Vindt dat dan weer apart. Denk dan ook wat wil je me duidelijk maken.

De meeste van ons hebben wel eens voor een “duurdere” aankoop gestaan, en met duurder bedoel ik dan niet zozeer een specifiek bedrag maar een bedrag waarvan je eerder niet hebt gedacht dat aan een horloge uit te geven en dan kan dus voor een ieder verschillend zijn. Ik kan mij de vragen van ts dan ook wel voorstellen.

Hij weet nu ook dat als je vragen blijft stellen aan een verkoper dat de verkoper er op een gegeven moment genoeg van heeft. Verkoper moet zich echter ook realiseren dat hij met first time buyers te maken kan hebben en vanuit commercieel oogpunt is zijn reactie niet handig (hoewel wellicht begrijpelijk). Ik denk dat ts nu wel heeft geleerd om zoveel mogelijk zijn vragen in 1 of 2 emails te stellen.

Persoonlijk probeer ik klanten altijd tevreden te houden, hoe lastig dit soms ook is. Verder houd ik altijd in gedachten dat een klant altijd weer terug kan komen en kan zorgen voor andere nieuwe klanten en zeker als je inzet op kwantiteit (zoals verkoper), lijkt mij dan niet onbelangrijk. Reputatie vind ik dan ook erg belangrijk omdat 1 negatieve recensie kan meer impact hebben dan 10 positieve.

Uiteraard zijn de vragen van ts hier al vaker gesteld en beantwoord, maar geldt dat niet voor bijna alle vragen!? Als er geen vragen meer mogen/kunnen worden gesteld over reeds eerder besproken onderwerpen, dan vrees ik dat dit forum snel ter ziele zal gaan.

Zaak is dat je gedegen onderzoek doet. Nu is dat in dit geval redelijk eenvoudig aangezien verkoper al veel positieve reacties heeft op Chrono24. Verder is er via Chrono24 een mogelijkheid om redelijk veilig te kopen dus ik zou mij daar niet al teveel zorgen overmaken.

Zelf heb ik in het verleden bijvoorbeeld een horloge gekocht bij PlusWatch uit Italië. Op dit forum zijn veel mensen huiverig voor een aankoop vanuit Italië. Deze verkoper heeft echter zoveel positieve feedback en reageerde keurig op mijn vragen zodat ik wel tot aankoop over durfde te gaan. Deze aankoop is ook zonder enkel probleem verlopen. Supersnelle verzending en horloge keurig in orde met alles erop en eraan. Het adagium Buy the Seller heeft ook in dit geval zijn waarde bewezen.

4 likes

Ik moest bovenstaande nog een keer lezen, voordat ik echt dacht te begrijpen wat je bedoelt. Eerder in het topic was dit ook al het geval. Als je mailtjes richting de betreffende verkopers ook zo geweest zijn, kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment niet weet of het nu wel of niet serieus is.

Een koper bij een grijze handelaar zal in de meeste gevallen precies weten wat hij wil. Daarvoor heeft hij de expertise van een dealer niet nodig.

Wat is daar niet duidelijk aan …in 1 mail zitten 3 vragen … daarvan beantwoordt hij 1 vd 3 in een reply. Dan kan hij toch de overige vragen weer verwachten.
Ach ik tik soms sneller op tel dan ik nadenk. Zie nu ook wat jullie bedoelen met uitroeptekens. Dat is meer vanwege tikken op tel en snel reactie terugsturen met T9 aan. Beter bellen volgende keer

Gouden email regel: van meerdere vragen wordt enkel de eerste beantwoord, tenzij je ze expliciet nummert en vraagt om alles te beantwoorden…

6 likes

Ik heb een paar keer via chrono24 / grijze dealer een horloge gekocht. Allemaal prima verlopen. Als je goed oplet, kijkt of alles qua pasjes en afstempelen klopt, kan er niet zo veel misgaan. Je geniet ook de gewone Omega garantie.

Als je een reguliere juwelier vraagt naar wat hij vindt van de grijze handel, dan zal deze altijd een negatieve reactie geven. Voor de meesten zijn het concurrenten die ze liever kwijt dan rijk zijn.

1 like

@onno11 ik snap pas na 2x lezen wat hierboven staat.

Hier staat dus niet “tel”, maar jij bedoelt waarschijnlijk “telefoon”.

Als je het woord nou volledig uitschrijft, denk je net ze snel als jij typt. :wink:

2 likes

Ik ben ook van mening dat alles nu wel is gezegd. TS weet genoeg en zal eea in de toekomst wellicht iets anders aanpakken. Leermomentje…prima toch. Totaal geen noodzaak om TS verder de grond in te boren.

4 likes

De marges zijn hoog. De truc is daarom om het horloge tegen een forse korting te krijgen. Grijze handelaren kennen AD’s die aan hen willen verkopen tegen een aanzienlijke korting. AD’s die jou of mij die winkel uit zouden lachen (of erger) als we er om zouden vragen.

2 likes

Zal ongetwijfeld te maken hebben dat je als AD een x aantal horloges moet kopen voordat je de korting krijgt. Gezien zij dit zelfstandig nooit zouden verkopen, maken ze gebruik van “grijze dealers”.

Grijze dealer is er enkel omdat de AD dit in standhoudt.

1 like

Feitelijk onder druk van de importeur die je AD-schap afneemt als je je quota niet haalt.

1 like

Yup.

Goedkoop is een relatief begrip (…”ten opzichte van”). Een grijze handelaar werkt met prijzen die dichter bij de inkoop van de juwelier liggen en neemt genoegen met minder marge. Dat kan hij doen omdat hij bv. compenseert met volume, en veelal geen fysieke winkel en personeel heeft.

En ook besparen sommigen op klantgerichtheid / tijd besteed aan beantwoorden van vragen. Als hij zijn horloges kwijt kan raken aan mensen aan wie hij niet eerst het hele systeem hoeft uit te leggen, zal hij dat doen. Het zal wel werken, want hij bestaat nog.

Met (sommige) juweliers bouw je een persoonlijke band op, je kunt er op een gegeven moment binnenlopen voor een kop koffie en een babbel zonder meteen het gevoel te krijgen dat je iets moet kopen, en als je dat wel doet, vaak een aardige korting bewerkstelligen. Dat kan leuk zijn, maar voor de prijs zit je toch beter bij een (goede) grijze handelaar.

1 like

Precies. Terwijl de producenten, importeurs en AD’s de grijze markt zeggen te verfoeien, houden ze die met z’n allen netjes in stand. Ach ja, the way of the world.

2 likes

Een filmpje hoe een “grijze” dealer werkt, vermoed dat dit toch voor de meeste grijze dealers zo is?

Niet om reclame te maken, maar wel mooi uitgelegd hoe het werkt.

https://youtu.be/ObLtgWZdPpY

1 like

zo allemaal niks meer aan de hand …de verkoper heeft hem mij gewoon verkocht en de klok hangt nu om mijn pols …nieuw ongedragen mooie doos alle papieren en hele mooie prijs …levering 1 dag naar NL …bij SC mijn band laten verkleinen a 15 eur :wink:

3 likes

En de datum op de garantiekaart?

Bij mijn nieuwe Montblanc is de garantiekaart ook al enkele maanden geleden afgestempeld maar is normaal bij grijze handel, je verliest enkele maanden garantie, maar je koopt aan een goede prijs. :wink:

Er zijn ook handelaren die de kaart op dag van aankoop laten activeren of tekenen.

Denk inderdaad dat dit ook mogelijk is, maar de stock van de grijze dealer komt van over heel de wereld, dus is niet altijd het geval.

Maar daar ga ik het alvast niet voor laten.

1 like